|
jana
Gast
|
 |
« Antwoord #90 Gepost op: December 10, 2007, 20:14:13 » |
|
Rode kool is een fel onderschatte groente, omdat veel mensen eigenlijk niet goed weten hoe ze het smakelijk moeten bereiden. De Romeinen wisten dat nochtans wel al, en ze prezen de groente terecht voor haar fijne smaak. Met kruidnagel, laurierblad of kaneel trachtten ze de smaak nog te verrijken. Wat je zeker niet mag doen, is de kool een half uur of langer op het vuur laten staan. Want dan gaat de mosterdolie, die nota bene gevormd wordt door een reactie tussen mosterdglycoside en bepaalde enzymen, helemaal verloren. Mosterdolie is precies verantwoordelijk voor dat heerlijke koolaroma, en bovendien helpt het achteraf bij de vertering. De regel geldt trouwens voor alle kolen, en voor sluitkolen in het bijzonder. Het is niet omdat Brassica oleraceae convar. capitata var. rubra - een hele mond vol, ik weet het -, het is niet omdat je rode kool zo lang kunt bewaren, dat je het daarom als rubber moet behandelen
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Loesje
kattenvrouwtje
Mexipedium

Rolligheid: 666
Geslacht: 
|
 |
« Antwoord #91 Gepost op: December 10, 2007, 21:10:07 » |
|
... daikon
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Hephaistos
The lame God
Mexipedium

Rolligheid: 457
Geslacht: 
|
 |
« Antwoord #92 Gepost op: December 10, 2007, 21:23:40 » |
|
Nog nooit van gehoord eens goegelen
|
|
|
|
|
|
If aliens are just like us, then they should be feared.
|
|
|
Loesje
kattenvrouwtje
Mexipedium

Geslacht: 
|
 |
« Antwoord #93 Gepost op: December 10, 2007, 21:29:56 » |
|
ik heb al gegoogled
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Hephaistos
The lame God
Mexipedium

Rolligheid: 457
Geslacht: 
|
 |
« Antwoord #94 Gepost op: December 10, 2007, 21:33:25 » |
|
Ik had niet gegoegeld voor recepten, gewoon om te kijken wat het was 
|
|
|
|
|
|
If aliens are just like us, then they should be feared.
|
|
|
|
jana
Gast
|
 |
« Antwoord #95 Gepost op: December 10, 2007, 21:53:50 » |
|
... daikon
raspen zoals wortelkes  of in schijfjes op brood! of wokken, met sjalotjes, sojasaus.... [janapedia] daikon is trouwens een soort radijs! (eeuwige radijs, waar ben je?) wordt ook witte rammenas genoemd  betekent in het japans eigenlijk gewoon lange wortel  in het land van herkomst noemen ze onze wortel oranje daikon [/janapedia]
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
jana
Gast
|
 |
« Antwoord #96 Gepost op: December 16, 2007, 18:47:44 » |
|
Zeewier?
hangt ervan af welk zeewier je bedoelt?
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Jerre
Gast
|
 |
« Antwoord #97 Gepost op: December 16, 2007, 23:51:51 » |
|
geen janapedia voor de zeewier?
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
jana
Gast
|
 |
« Antwoord #98 Gepost op: December 17, 2007, 09:34:22 » |
|
geen janapedia voor de zeewier?
hangt ervan af welk zeewier je bedoelt?
er zijn veel soorten 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ophelia
Gast
|
 |
« Antwoord #99 Gepost op: December 17, 2007, 10:28:41 » |
|
Ik weet de naam niet, maar het is groen.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
jana
Gast
|
 |
« Antwoord #100 Gepost op: December 17, 2007, 10:58:58 » |
|
aargh, ik was daarnet een post aan het typen met zo'n 5 verschillende groene soorten zeewier en prentjes drbij.. maar rol was een beetje traag en post foetsie  en ik zit in de blok dus moet ik eigenlijk blokken, tzal voor een andere keer zijn... even googlen op: hiziki, arame, kombu, dulse, nori, wakamé... als je zelf op zoek wilt
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ophelia
Gast
|
 |
« Antwoord #101 Gepost op: December 17, 2007, 13:50:28 » |
|
Kombu was het. Ik zal eens zien voor recepten.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
jana
Gast
|
 |
« Antwoord #102 Gepost op: December 17, 2007, 14:35:46 » |
|
kombu kun je gebruiken om misosoepjes te maken... het is de basis voor de "dashi" (bouillon feitelijk) een half u laten weken in water. ik doe het altijd samen met gedroogde shi-takes, dan tiental minuutjes koken en al de rest voor uw soep toevoegen.. even vlug gegoogled op een gelijkaardig recept als wat ik maak: before making the actual miso soup, dashi has to be made. this can be done the day before as soaking the kombu (dried kelp) and shiitake mushrooms overnight brings out more flavor and rounds out the miso soup. i've tried making miso soup without dashi, but dashi really adds a nice rich flavor.
vegan dashi serves 4-5
5 cups warm water 1 piece dried kombu cut into 1 inch long strips then cut those in 1/2 5 dried shiitake mushrooms
place water in a tupperware container then add kombu and shiitake mushrooms. soak for a minimum of 3 hours to overnight.
transfer water, shiitake mushrooms, and kombu to sauce pan and heat to boil (remove kombu right before boiling).
boil mushrooms for about 5-10 minutes and remove from heat. remove mushrooms (you can save these for other recipes or chop & put in the miso soup instead of onions).
vegan miso soup serves 4-5
4 cups vegan dashi (recipe above) wakame (dried seaweed) to taste 10 ounces tofu, cut into tiny cubes 4 tablespoons of miso grated ginger (optional)
place dashi in saucepan and return to a boil. add wakame. then put in tofu. reduce heat and 1 teaspoon miso to start and add more to taste. remove pan from heat before the pan boils again, add ginger to taste (optional). add mushrooms (to taste) from dashi recipe above. van http://community.livejournal.com/dark_cooking
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ophelia
Gast
|
 |
« Antwoord #103 Gepost op: December 18, 2007, 10:32:36 » |
|
Dank u!
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Loesje
kattenvrouwtje
Mexipedium

Geslacht: 
|
 |
« Antwoord #104 Gepost op: December 28, 2007, 17:19:07 » |
|
witlof en prei die dringend op moeten...
geen soep
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|