Ik geloof niet dat global warming een hype is, maar een feit.
Opwarming kan tegelijk een feit en een hype zijn.
Die opwarming kun je meten, dus dat is een feit,
en dat de gevolgen, de verantwoordelijkheid van de mens etc zwaar overdreven en gehyped worden,
tja, daar kun je toch moeilijk naast kijken als je de weergave in de media een beetje volgt.
De milleniumbug was ook een groot probleem. Dat er niets gebeurd is, komt gewoon omdat talloze informatici vanaf een paar jaar op voorhand bezig geweest zijn met alles aan te passen. Ik kan 't weten, ik was er 1 van. In banken en verzekeringsinstellingen over gans belgië hebben informatici bijvoorbeeld de overgang gevierd op hun werk, just in case (daar was ik niet bij

)...
Of het technisch een probleem was kan ik niet beoordelen, dat geloof ik best.
Maar de hele massapsychose was volledig van de pot gerukt.
Blijkbaar was het een gevaartje, die met wat ingrepen verholpen kon worden,
als het echt gevaarlijker was dan dat dan kan het toch niet dat het over de hele wereld nergens echt mis is gegaan?
Als je in de maanden ervoor hoorde wat er allemaal zou kunnen gebeuren?
Maar goed, je mag ook andere dingen invullen hoor, Mexicaanse griep, koude oorlog etc etc.
Er zal altijd wel een kern van waarheid in zitten, het is meer de collectieve irreele angst, die volgens mij gewoon een seculiere vorm is van hetwelfde verschijnsel dat je in religie ziet. Namelijk dat mensen altijd angsten hebben dat de wereld vergaat.
Daarom zeg ik ook altijd dat religie niet verdwijnt. Mensen blijven mensen en zullen dezelfde sentimenten waar religie een uitlaadklep voor is gewoon houden, alleen in een ander jasje steken.
Globalwarming is daarvoor een prima alternatief. Alles zit er in: moreel besef, tegenstanders verketteren, eindtijdangsten en natuurlijk de utopische droom van een perfecte wereld.
En als historicus vind ik dat allemaal razend interessant
Die opwarming betekent ook dat heel wat soorten gaan uitsterven, dus biodiversiteit...
Normaalgesproken betekent opwarming toename van biodiversiteit en afkoeling afname van biodiversiteit.
Dat dit misschien niet helemaal uit de verf zal komen heeft niet met opwarling te maken, maar dat de overgang van de habitats afgesloten worden door wegen en steden.
Maar zelfs dan schijnt bepaalde vogels en insecten in aantal al toe te nemen, en is zelfs de wolf aan een opmars bezig.
Een groot zoogdier, dat hier al een paar honderd jaar is verdwenen dat binnen een aantal jaar gewoon terug is.
dat zijn toch wel frapante voorbeelden, natuurlijk vind je dat pas in een hoekje op pagina zes van de krant, want een ijsbeer op een ijsschots is natuurlijk veel hipper op dit moment.
We kunnen de wereld niet vernietigen, nee, maar we zijn heel goed bezig om het ganse ecosysteem om zeep te helpen. Daar zijn meer dan genoeg bewijzen voor. Dat we daar uiteindelijk zelf slachtoffer van gaan worden is nog steeds de ver van mijn bed show bij velen.
De politiek heeft nog nooit iets van belang verwezenlijkt. Waarom denk je dat ze dat nu wel zouden kunnen?
Bijv omdat fossiele brandstoffen steeds duurder worden en er op een gegeven moment een economische noodzaak is.
Maar ook omdat mensen niet helemaal onnozel zijn. Als het moment daar is dat het echt niet anders meer kan is het probleem in notime opgelost.