Opmerking van vos]
Er wordt hier gesteld dat er slechts 4% kernafval zou zijn, maar dat is niet zo onschuldig natuurlijk en blijft duizenden jaren actief. Hebben wij niet de morele verplichting om ook aan de toekomstige generaties te denken die hier ook de verantwoording voor zullen moeten dragen?
reactie:
@Vos: de huidige generatie draagt inderdaad de verantwoordelijkheid om oplossingen te bieden voor de lange termijn. De geologische berging is zo'n oplossing. Bovendien is die omkeerbaar zodat de volgende generaties desgevallend met nieuwe technologie kunnen voortbouwen op wat voorafging;
mijn reactie:
[Opmerking van vos]
Deze nieuwe technologieën zijn natuurlijk niets meer dan speculatie. Deze zijn er nu nog niet. Om een ethisch besluit te nemen moeten vertrekken van wat we nu weten. Van wat we nu weten zal dit afval langdurig gevaarlijk blijven en zullen toekomstige generaties hiervoor de veratnwoording moeten dragen. verminderen van CO2 uitstoot is bijvoorbeeld nu nodig, dat is correct en wordt zelfs gebruikt als een positief punt voor kernenergie, maar deze beperking in CO2 is nu nodig omwille van onverantwoord gedrag van de huidige generatie en de generaties voor ons...Dat zet mij toch aan het denken
en dan:
13:51
De chat eindigt om 13.45 u. We danken alle deelnemers voor hun inbreng. U kunt nog vragen stellen via ons contactformulier. Wij nodigen u alvast uit voor onze volgende chatsessies over de verschillende thema's van kernenergie. We houden u op de hoogte van datum en onderwerp via de Chatpagina op onze website.

Ik zal het nooit weten zeker?

PS: ik heb screenshots