ROL.Forum
Mei 22, 2012, 07:59:49 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Startpagina   Help Inloggen Registreren Chat Games Events Service Home  
Pagina's: 1 2 [3]
  Print  
Dit topic werd nog niet gewaardeerd !
Je hebt dit topic nog niet gewaardeerd. Kies een waardering:
Auteur Topic: Spelling - revisited  (gelezen 935 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
*Ann*
Groensteel

Rolligheid: 152
Geslacht: Vrouw

« Antwoord #30 Gepost op: Augustus 16, 2009, 09:50:04 »

Het is steeds minder streekgebonden. Iedereen neemt het over. De noemen-heten-verwarring beperkte zich vroeger tot Antwerpen en Brabant, nu doen ze 't in Limburg ook. Vorige week zei mijn achtjarige nichtje het nog. Toekomen is iets compleet anders dan aankomen. En een gans is een dier.
« Laatste verandering: Augustus 16, 2009, 09:59:01 door *Ann* » Gelogd

Dr. D.U. Iveltje
Halve gare
Administrator
Mexipedium
*

Rolligheid: 535
Geslacht: Man

Time isn't money, it's precious !

« Antwoord #31 Gepost op: Augustus 16, 2009, 10:56:44 »

ja, die vliegen zelfs als 't donker is.
En ze maken behoorlijk veel lawaai als ze passeren...

Moslimterroristen hebben hun eigen big bang theorie.
It's nice to be important, but it's more important to be nice!
Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.
Het Midden-Oosten heeft een probleem voor elke oplossing.
As an outsider, what do you think of the human race?
Pijlstaartrog
Gast
« Antwoord #32 Gepost op: Augustus 16, 2009, 11:18:04 »

Het is steeds minder streekgebonden. Iedereen neemt het over. De noemen-heten-verwarring beperkte zich vroeger tot Antwerpen en Brabant, nu doen ze 't in Limburg ook. Vorige week zei mijn achtjarige nichtje het nog. Toekomen is iets compleet anders dan aankomen. En een gans is een dier.

Het zijn allemaal dingen die wat mij betreft typisch vlaams zijn.
Is het daarom fout?
Als iedereen die betekenis aan woorden geeft dan moeten de woordenboeken aangepast worden.
*Ann*
Groensteel

« Antwoord #33 Gepost op: Augustus 16, 2009, 13:16:43 »

Een typisch Noord-Nederlandse, al komt het ook wel in Vlaanderen voor: het verwarren van hen en hun.

Het is ingewikkeld. Dan moet je bij "toekomen" een extra betekenis -die dag en nacht verschilt van de werkelijke betekenis- gaan geven en bij "heel" een extra synoniem, wat dan weer niets te maken heeft met de oorspronkelijke betekenis van het woord.

Ik neem aan dat je dan ook vindt dat de turbotaal van SMS'jes en e-mails standaard moet worden.

Pijlstaartrog
Gast
« Antwoord #34 Gepost op: Augustus 16, 2009, 14:15:59 »

Een typisch Noord-Nederlandse, al komt het ook wel in Vlaanderen voor: het verwarren van hen en hun.

Het is ingewikkeld. Dan moet je bij "toekomen" een extra betekenis -die dag en nacht verschilt van de werkelijke betekenis- gaan geven en bij "heel" een extra synoniem, wat dan weer niets te maken heeft met de oorspronkelijke betekenis van het woord.

Het is helemaal niet ingewikkeld. Taal verandert, en de werkelijke betekenis is die betekenis die het in het taalgebruik heeft.
Als iedereen toekomen gebruikt op de manier waarop ik het in Vlaanderen altijd hoor, dan is dat de betekenis.
Dat het zo gebruikt wordt wil niets anders zeggen dat mede-taalgebruikers het ook zo begrijpen.
Het is ook geen kwestie van een extra synoniem of een extra betekenis geven. Die zijn er al, ze moeten alleen in het woordenboek opgenomen worden.
(maar misschien is zelfs dat al het geval.)

Citaat
Ik neem aan dat je dan ook vindt dat de turbotaal van SMS'jes en e-mails standaard moet worden.

Nee, dat begrijp je verkeerd.
Ik bepaal niet wat wel of niet standaard wordt.
Dat is nog los of het me wat kan schelen, want turbo- en sms-taal vind ik verre van elegant.
Ik kan er hooguit een beetje aan meehelpen door zelf bepaalde woorden wel of niet te gebruiken,
maar op 20 miljoen taalgebruikers, en in de wetenschap dat ik geen bekendheid ben, lijkt me die invloed nihil.
*Ann*
Groensteel

« Antwoord #35 Gepost op: Augustus 16, 2009, 19:01:30 »

Het is inderdaad zo dat taal evolueert en het is m.i. bijzonder jammer dat iets wel ingeburgerd raakt als een hoopje mensen het vaak genoeg fout zeggen. Ik zie enkel niet in waarom een typisch turbotaalwoordje anders moet worden behandeld dan pakweg "toekomen". Zelfs als het Engels is, want die mooie "gans" komt uit Duitsland overgewaaid. Mijn zorg is dat deze procedure tot taalverarming leidt, want aankomen = arriveren en met iets toekomen = voldoende van iets hebben. Niet (met iets) toekomen = arriveren OF voldoende van iets hebben.
« Laatste verandering: Augustus 16, 2009, 19:03:58 door *Ann* » Gelogd

Pagina's: 1 2 [3]
  Print  

Ga naar:  

Toon ongelezen berichten sinds je laatste bezoek
Toon alle ongelezen berichten
© Rudy Dekeerschieter 1998 -