*Ann*
Groensteel

Rolligheid: 152
Geslacht: 
|
 |
« Antwoord #15 Gepost op: maart 17, 2009, 21:32:28 pm » |
|
Zeg me een ding dat onlogisch is aan de DT-regel. Ik denk dat je dan zal zeggen 'ik laat', maar niet 'hij laatt'. Wel, extra regeltje: twee identieke letters op het einde van een woord komen zelden voor in het Nederlands. Wel bij bijvoorbeeld mee, thee, zee, twee. (En waarschijnlijk nog wel wat andere, vooral leenwoorden.)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Dr. D.U. Iveltje
Halve gare
Administrator
Mexipedium
Rolligheid: 533
Geslacht: 
Time isn't money, it's precious !
|
 |
« Antwoord #16 Gepost op: maart 17, 2009, 21:39:22 pm » |
|
het is onlogisch omdat je 't toch niet hoort. Het maakt geen enkel verschil als ik schrijf "hij word" of "hij wordt". Noch naar betekenis, noch naar uitspraak, noch naar hoe iemand het hoort. Waarom die extra t toch schrijven, als je al moet gaan nadenken of je hem al dan niet moet schrijven? Waarom het extra werk? Dat is overigens ook de reden waarom zoveel mensen er fouten tegen maken. Je schrijft een nutteloze extra letter, die je niet op je taalgevoel kunt controleren. Je moet aan 't regeltje gaan denken. De regel op zich is niet onlogisch. Het gebruik ervan wel 
|
|
|
|
|
|
Moslimterroristen hebben hun eigen big bang theorie. It's nice to be important, but it's more important to be nice! Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings. Het Midden-Oosten heeft een probleem voor elke oplossing. ► As an outsider, what do you think of the human race?
|
|
|
*Ann*
Groensteel

Geslacht: 
|
 |
« Antwoord #17 Gepost op: maart 17, 2009, 21:41:19 pm » |
|
Nee, als je niet 'hij vindt' zegt en schrijft, dan moet je ook niet 'hij schrijft' zeggen en schrijven.
Voor mij is 't logisch en vrijwel natuurlijk. Het kán dus toch.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Dr. D.U. Iveltje
Halve gare
Administrator
Mexipedium
Geslacht: 
|
 |
« Antwoord #18 Gepost op: maart 17, 2009, 21:44:40 pm » |
|
vrijwel natuurlijk  Durf je beweren dat je nooit dt fouten maakt ? Als je die wel maakt, is er niets natuurlijks aan. Je gaat namelijk nooit fouten maken tegen hij schrijft (typ- of schrijffouten ofzo daargelaten), omdat je dat direct weet dat dat fout is. Ook als je persoonsvorm en je werkwoord ver uit elkaar staan (zie nu eens, ik ken zelfs die termen nog, al weet ik niet of ik de juiste te pakken heb).
|
|
|
|
|
|
Moslimterroristen hebben hun eigen big bang theorie. It's nice to be important, but it's more important to be nice! Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings. Het Midden-Oosten heeft een probleem voor elke oplossing. ► As an outsider, what do you think of the human race?
|
|
|
Hephaistos
The lame God
Mexipedium

Rolligheid: 453
Geslacht: 
|
 |
« Antwoord #19 Gepost op: maart 17, 2009, 21:49:14 pm » |
|
Taalregels zijn de reden dat ik geen talen ben gaan studeren.
Ik vind taal zeer leuk, maar als ik al die regels en toestanden zou moeten leren, zou de pret er van af zijn voor mij
|
|
|
|
|
|
Funny, I was just thinking we couldn't get anymore screwed.
|
|
|
Dr. D.U. Iveltje
Halve gare
Administrator
Mexipedium
Geslacht: 
|
 |
« Antwoord #20 Gepost op: maart 17, 2009, 21:53:07 pm » |
|
Uitgetest? Ondergedompeld in de cultuur?
Meuh, ik ben ook geen autist. Maar wel een perfectionist. Licht neurotisch misschien. Alvast zeker geen psycholoog. (Gelukkig.)
ondergedompeld  Gelukkig voor dat laatste 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
*Ann*
Groensteel

Geslacht: 
|
 |
« Antwoord #21 Gepost op: maart 17, 2009, 22:00:46 pm » |
|
Ja, ik kies mijn woorden bewust. Vrijwel, want ik weet niet zeker of ik nooit DT-fouten maak (en wil me ook indekken voor eventuele fouten in de toekomst), maar ik durf gerust te zeggen dat ik ze bijzonder zelden maak.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
*Ann*
Groensteel

Geslacht: 
|
 |
« Antwoord #22 Gepost op: maart 17, 2009, 22:02:08 pm » |
|
Och, weet je... Ik begin steeds meer te beseffen dat het aan mij(n perfectionisme) ligt... Als ik zelfs al de VRT beschuldig van taalverloedering...
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Dr. D.U. Iveltje
Halve gare
Administrator
Mexipedium
Geslacht: 
|
 |
« Antwoord #23 Gepost op: maart 17, 2009, 22:04:58 pm » |
|
flink van u  Het feit dat enorm veel mensen ze wel maken, en aan de lopende band, is in wezen het beste bewijs voor de onzinnigheid van de regel. Er is geen enkele goeie reden te verzinnen om die extra t te schrijven. Behalve dat je dan consequent de regel toepast. Wat ik bijzonder hilarisch vind, gezien alle uitzonderingen in talen die dan wel weer kunnen.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Dr. D.U. Iveltje
Halve gare
Administrator
Mexipedium
Geslacht: 
|
 |
« Antwoord #24 Gepost op: maart 17, 2009, 22:07:35 pm » |
|
ach, ik lees in de krant ook regelmatig dingen als "hij lijdt" als 't "leidt" moet zijn. Dat vind ik in wezen erger. Al gaat ook hier 't argument van gelijke klank op. Andermaal een gebrek aan logica dus.
Maar ook dingen als duur kosten en dies meer...
|
|
|
|
|
|
|
|
|
*Ann*
Groensteel

Geslacht: 
|
 |
« Antwoord #25 Gepost op: maart 17, 2009, 23:10:40 pm » |
|
En toekomen waar ze aankomen bedoelen, gans in plaats van heel...
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ophelia
Gast
|
 |
« Antwoord #26 Gepost op: maart 17, 2009, 23:27:09 pm » |
|
en noemen en heten.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
*Ann*
Groensteel

Geslacht: 
|
 |
« Antwoord #27 Gepost op: maart 18, 2009, 13:10:34 pm » |
|
Of veel te zware boekentaal.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ruth
Gast
|
 |
« Antwoord #28 Gepost op: augustus 15, 2009, 16:07:03 pm » |
|
en noemen en heten. taal evolueert...
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Pijlstaartrog
Gast
|
 |
« Antwoord #29 Gepost op: augustus 16, 2009, 08:33:46 am » |
|
en noemen en heten.
Dat zijn toch ook gewoon regionale verschillen? Wat is daar dan mis mee?
|
|
|
|
« Laatste verandering: augustus 16, 2009, 08:35:27 am door Pijlstaartrog »
|
|
|
|
|
|