Dr. D.U. Iveltje
Halve gare
Administrator
Mexipedium
Rolligheid: 533
Geslacht: 
Time isn't money, it's precious !
|
 |
« Gepost op: december 16, 2008, 12:06:16 pm » |
|
Studenten kunnen niet zonder fouten schrijvenStudenten hoger onderwijs overschatten hun eigen spelvaardigheden, zo blijkt uit een onderzoek van de Artevelde Hogeschool in Gent. En alhoewel ze veel spelfouten blijken te maken, leest amper 20 procent van de studenten zijn tekst hierop na.
Dictee De afdeling logopedie en audiologie van de Artevelde Hogeschool onderwierp 831 eerste en tweede bachelorstudenten uit heel Vlaanderen, zowel van hogescholen als van universiteiten, aan een dictee. Daarbij kregen ze een lijst met vragen over hoe ze denken over en omgaan met spelling.
Gemiddeld 25 fouten Maar liefst 81 procent van de studenten omschreef zichzelf als een gemiddelde tot zeer goede speller, en 50 procent gaf aan weinig of geen problemen te hebben met het juist vervoegen van de werkwoorden. Nochtans maakten ze gemiddeld 25 spelfouten, waaronder 5 werkwoordsfouten, in het dictee dat 12 paragrafen telde. De studenten waren er bovendien erg van overtuigd dat hun -foutieve- schrijfwijze de juiste was. Tenslotte gaf slechts 20 procent van de ondervraagden aan hun tekst effectief na te lezen op spelfouten.
Belang van spelling De onderzoekers menen dat het debat rond het belang van spelling in het onderwijs opnieuw opgestart moet worden. Daarnaast vinden ze dat studenten hiervoor ook een beter zelfinzicht moeten krijgen, want enkel dan zullen ze meer aandacht gaan besteden aan spelling. zolang ze maar goed zijn in 't geen waar ze voor studeren is 't al lang goed 
|
|
|
|
|
|
Moslimterroristen hebben hun eigen big bang theorie. It's nice to be important, but it's more important to be nice! Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings. Het Midden-Oosten heeft een probleem voor elke oplossing. ► As an outsider, what do you think of the human race?
|
|
|
Cylon the barbarian
ne hypnos
Mechanical Barbarian
Numbat

Rolligheid: 289
I want to believe
|
 |
« Antwoord #1 Gepost op: december 16, 2008, 12:51:12 pm » |
|
dat zijn studenten die zich gaan bezig houden met taal, en bij logopedie moet je ook kinderen kunnen begeleiden met spellingsproblemen. Maar mij makd spellyng ook ny veeel ut ze. 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Dr. D.U. Iveltje
Halve gare
Administrator
Mexipedium
Geslacht: 
|
 |
« Antwoord #2 Gepost op: december 16, 2008, 14:23:18 pm » |
|
nee, 't is die afdeling die dat onderzoek gedaan hebben, niet binnen hun eigen afdeling. Mooi zo, het belang wordt te veel overschat 
|
|
|
|
|
|
Moslimterroristen hebben hun eigen big bang theorie. It's nice to be important, but it's more important to be nice! Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings. Het Midden-Oosten heeft een probleem voor elke oplossing. ► As an outsider, what do you think of the human race?
|
|
|
Cylon the barbarian
ne hypnos
Mechanical Barbarian
Numbat

Rolligheid: 289
I want to believe
|
 |
« Antwoord #3 Gepost op: december 16, 2008, 14:30:33 pm » |
|
oeps
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ophelia
Gast
|
 |
« Antwoord #4 Gepost op: maart 17, 2009, 13:48:47 pm » |
|
Mijn vriend verwijt mij bijna dagelijks dat de Nederlandse spelling onlogisch is, alsof ik daar iets aan kan doen.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
*Ann*
Groensteel

Rolligheid: 152
Geslacht: 
|
 |
« Antwoord #5 Gepost op: maart 17, 2009, 14:44:14 pm » |
|
Dat valt allemaal wel mee hoor, met die spelling. Onlogisch? Het lijkt me niet. Vooral overroepen.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Dr. D.U. Iveltje
Halve gare
Administrator
Mexipedium
Geslacht: 
|
 |
« Antwoord #6 Gepost op: maart 17, 2009, 16:50:36 pm » |
|
ziedewel 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
*Ann*
Groensteel

Geslacht: 
|
 |
« Antwoord #7 Gepost op: maart 17, 2009, 20:48:50 pm » |
|
Zie ik wat?
Het is overroepen als in 'mensen zouden niet zoveel moeten blaten, het is niet zo moeilijk als ze denken'. Het is gewoon make believe play. Iedereen zegt dat het zo verschrikkelijk moeilijk is, ook de juf of meester die de kindjes leert lezen.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Dr. D.U. Iveltje
Halve gare
Administrator
Mexipedium
Geslacht: 
|
 |
« Antwoord #8 Gepost op: maart 17, 2009, 20:55:37 pm » |
|
leg me dan maar eens uit dat behoorlijk intelligente mensen als ikzelf er eigenlijk niet al te veel touw kunnen aan vastknopen  Als ik er echt op denk, en niet al te lange en complexe zinnen schrijf, dan zie ik 't misschien nog net. Anders gewoon niet. Waarom niet ? Omdat het simpelweg geen verband heeft met de spreektaal. En dat zou wegmoeten. Zoals de zuidafrikanen het al zeiden in de 17e eeuw ofzo: skrijf soas jij spreek  Waarom 't moeilijk maken als 't makkelijk kan ?
|
|
|
|
|
|
|
|
|
*Ann*
Groensteel

Geslacht: 
|
 |
« Antwoord #9 Gepost op: maart 17, 2009, 21:25:13 pm » |
|
Voor alle duidelijkheid, ik heb het niet over de tussen-n en dat soort dingen.  Probleem met 'schrijf zoals je spreekt' is dat niet iedereen op dezelfde manier spreekt, dus ook niet zal schrijven. Er was ooit een neerlandicus die ontzettend veel van zijn tijd heeft gestopt in een voorstel voor een goede spellingsverandering, op basis van de schrijf-zoals-je-spreekt-benadering. Verworpen. Echter wel hier en daar wat dingen van overgenomen, zonder veel oog voor consequentie. Misschien moet je er licht autistisch voor zijn?  Ik ben op veel vlakken nogal een perfectionist. (Lang niet alle!) 't Zou kunnen dat het daarmee te maken heeft.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
*Ann*
Groensteel

Geslacht: 
|
 |
« Antwoord #10 Gepost op: maart 17, 2009, 21:28:03 pm » |
|
En ik blijf erbij... Het feit dat mijn studenten me bekijken zoals een koe die de eerste trein ziet voorbijrijden als ik hen vraag hoe ze 'hij vindt' moeten schrijven, zegt voor mij héél veel.
Hoe anders, willen ze weten?
Tja, ik zie het ook niet in.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Dr. D.U. Iveltje
Halve gare
Administrator
Mexipedium
Geslacht: 
|
 |
« Antwoord #11 Gepost op: maart 17, 2009, 21:28:46 pm » |
|
ik ook niet  Wel, in 't afrikaans lijkt 't aardig te lukken  Ik geloof niet in de band perfectionist - autist. Uitgevonden door psy's en de farma die graag pillekes verkopen.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Dr. D.U. Iveltje
Halve gare
Administrator
Mexipedium
Geslacht: 
|
 |
« Antwoord #12 Gepost op: maart 17, 2009, 21:29:09 pm » |
|
ze moeten hij vind schrijven 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Dr. D.U. Iveltje
Halve gare
Administrator
Mexipedium
Geslacht: 
|
 |
« Antwoord #13 Gepost op: maart 17, 2009, 21:29:51 pm » |
|
hei vint is ook goed, maar da's wel heel iets anders 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
*Ann*
Groensteel

Geslacht: 
|
 |
« Antwoord #14 Gepost op: maart 17, 2009, 21:30:10 pm » |
|
Uitgetest? Ondergedompeld in de cultuur?
Meuh, ik ben ook geen autist. Maar wel een perfectionist. Licht neurotisch misschien. Alvast zeker geen psycholoog. (Gelukkig.)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|