Boer bouwt legertje robottenEen Chinese boer met een passie voor technologie heeft een legertje robotten gebouwd. Wu Yulu (46) heeft de voorbije dertig jaar 26 robotten gemaakt.
Duiveltjes-doe-het-al
De man die alleen lagere school gelopen heeft, vervaardigde zijn creaturen uit schroot. "Ik was elf toen ik het idee kreeg om robotten te maken. Op een dag zat ik naar voorbijgangers te kijken en toen wist ik het. Ik zou robotten maken die op de voorbij wandelende mensen lijken", vertelt Yulu. Het duurde enkele jaren voor zijn eerste exemplaar klaar was. Die robot kon enkel stappen en zijn armen bewegen. Yulu leerde snel en perfectioneerde zijn modellen. Zo maakte hij daarna robotten die water kunnen dragen, aan muurklimmen doen, sigaretten aansteken en muziek spelen.
Gedwongen verkoop
Voor Wu zijn zijn robotten als zonen en hij gaf ze allemaal dezelfde naam. Zijn naam, Wu. Zijn oogappel is Wu 25. Hij kan een ricksha dragen. Wu 25 kan zes uur mensen vervoeren op één batterij. Mooi maar de passie van Wu heeft ook een schaduwzijde. Zijn robotten kosten hem handen vol geld en hij moet er nu enkele verkopen om zijn gezin te onderhouden.