Red Ons Leefmilieu!

Of Rudy OnLine?

Dagrijlichten verplicht!

| 0 comments

Wel, de kogel is door de kerk. Het zat er al een heel eind aan te komen, en nu hebben we deze niet zo geweldig doordachte politieke maatregel (ah, dat is een pleonasme, juist).


In de krant lezen we het volgende:

Alle nieuwe voertuigen in ons land moeten vanaf 2011 of 2012 zijn uitgerust met dagrijlichten. Die moeten de zichtbaarheid verhogen.

Voor nieuwe auto’s en lichte vrachtwagens worden dagrijlichten verplicht vanaf 7 februari 2011. Bussen en de andere vrachtwagens moeten ermee uitgerust zijn vanaf 7 augustus 2012.

Dagrijlichten worden in heel Europa verplicht, naar Scandinavisch voorbeeld, schrijft de krant Het Laatste Nieuws.

Hoeveel?

Ik vind niet zo direct recente cijfers over het aantal wagens in de unie. Maar ik heb wel een estimatie gevonden uit 2002. Daaruit blijkt dat er in West Europa 182 miljoen wagens waren, en in Oost Europa hadden we er 42 miljoen. Samen dus 224 miljoen personenwagens. In de U.S.A. waren er toen naar schatting 168 miljoen.
Schattingen van 8 jaar geleden dus, er zullen er intussen wel wat bijgekomen zijn. We zullen in ieder geval wel klaar zien in de file 🙂

En dat zijn dan nog maar de personenwagens. Ook vrachtwagens en bussen moeten met de lichten aan. Er zijn veel vrachtwagens op de baan. Heel veel. Kent u de JIT-filosofie? Just in time. Toen er nog renaults werden gemaakt in gemaakt in Vilvoorde (tot in 1997, dacht ik) was er een leverancier van banden. Die stuurde zijn vrachtwagens met banden langs 2 kanten de Brusselse ring op. Op die manier maakte hij meer kans dat ze daar inderdaad op tijd kwamen. De eerste mocht leveren, de laatste mocht onverrichter zake vol weer terug. Goeie politiek, die JIT toestanden. Prima voor ‘t milieu…

Hier is nog een kaartje dat grafisch het aantal personenwagens aangeeft. Normaal is belgenland nogal moeilijk te vinden op een wereldkaart, maar hier valt het wel mee. Valt reuze mee zelfs.

© Copyright 2006 SASI Group (University of Sheffield) and Mark Newman (University of Michigan).

Veiligheid voor alles?

Sommigen zullen argumenteren dat het veiliger is. Daar ben ik het in sommige gevallen mee eens. Als het te donker wordt, bijvoorbeeld. Of als de zon laag aan de hemel staat. Het idee komt oorspronkelijk uit Zweden, en daar heeft die maatregel inderdaad zin, veel meer dan hier. Maar als je op de middag, bij klaarlichte dag geen auto ziet afkomen, dan blijf je eigenlijk beter binnen. De aanschaf van een witte stok en een geleidehond is ook een idee.

En wat dan met de motorrijders? Ik ben zelf jarenlang motard geweest, en heb de invoering meegemaakt van de verplichting voor motorrijders om ook overdag te rijden met licht. Ik was en ben voorstander daarvan, omdat het motorrijders inderdaad beter laat opvallen. Moto’s zijn nu éénmaal een pak kleiner en smaller dan auto’s, en dus minder goed zichtbaar. Bovendien kun je hedentendage het onderscheid tussen auto en moto maken op die manier. Nu zullen de moto’s verdwijnen in de grote massa van auto’s en vervalt dat voordeel.

Ook kun je als tegenligger makkelijker verblind worden, iets waar ik eigenlijk meer last van heb in het schemerdonker dan in het donker. En we weten allemaal wat dat voor gevolgen kan hebben, nietwaar?

Dus veiliger? Ik weet het nog zo niet.

Extra brandstof, en dus extra uitstoot.

Goed, waarschijnlijk zullen er LED’s gebruikt worden, en die verbruiken minder dan gewone lampen. Toch is er een meerverbruik, dus meer uitstoot, onder meer van CO2 (daar gaat Kyoto, maar goed, dat was toch een lachertje) en allerlei stikstofoxiden (NOx). De laatste zijn (ondermeer) niet best voor uw luchtwegen (allergie, iemand?) en voor de ozonlaag. Ahja, en dat fijn stof van die diesels…

Meerverbruik is natuurlijk ook goed. Voor de staat. Taxen op de brandstof, kassa kassa.

Tuurlijk, per voertuig (personenwagen, bus, vrachtwagen) zal dat wel reuze meevallen. Maar hierboven hebben we gezien dat we met zo ongeveer 224 miljoen personenwagens zaten in de unie, in 2002. Er zullen er intussen nog wel wat bijgekomen zijn. En hoeveel vrachtwagens en bussen, daar heb ik het raden naar. Maar dat zijn er ook niet weinig, en ze zijn zelfs niet allemaal noodzakelijk op de baan (die JIT, remember?). Vele kleintjes maken één groot, zegt het spreekwoord. Het lijkt me hier wel zeer groot te worden.

Extra inkomsten?

De staat vaart er dus zeker wel bij via de taxen. Maar er kunnen natuurlijk nog wat meer boetes uitgeschreven worden. Je kunt ze tegenwoordig al met je bankkaart betalen on the spot. Dat is hedentendage nog een keuze, een optie. Binnen een paar jaar misschien niet meer…

Boot gemist!

We hebben eigenlijk voor de zoveelste maal een technologische boot gemist. Waarom geen lichtmetertje inbouwen, en dat ervoor laten zorgen dat de lichten automatisch aangaan als het te donker wordt? Zo’n ding kost omzeggens niets (zeker niet in vergelijking met de totale prijs van een wagen), en kan toch zeer kostenbesparend werken. Het onderscheid tussen auto’s en moto’s zou grotendeels behouden worden. Goed, we zouden wat meer brandstof verbruiken, maar de veiligheid zou ook vergroot worden.

Maar zoals steeds hebben de politieke nitwits geen benul van wat mogelijk is of niet. En de enige studies die ze laten uitvoeren zijn dure dingen die zonder veel omwegen aan goede vriendjes overgelaten worden (en waar de uitslag liefst ook op voorhand vaststaat). Oh ja, ze weten wel hoe ze geld moeten binnenhalen, dat wel. 🙂

Leave a Reply

Required fields are marked *.


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.